Stručná charakteristika případu
V tomto případu se pan Horník obrátil 4. 9. 2003 na státní podnik Letiště Praha s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen zákona). Předmětem žádosti bylo poskytnutí kopie smlouvy mezi společností Letiště Praha a Evropskou investiční bankou, která se týkala financování výstavby nového letištního terminálu. Státní podnik Letiště Praha poskytnutí informací odmítl, přičemž jako hlavní důvod uvedl, že není povinným subjektem ve smyslu zákona.
P. Horník tedy podal správní žalobu k Městskému soudu v Praze, kterou se domáhal zrušení rozhodnutí s.p. Letiště Praha o odepření požadované informace. P. Horník přitom argumentoval tím, že s.p. Letiště Praha je povinným subjektem dle zákona neboť splňuje znaky veřejné instituce stanovené v § 2 odstavci 1 zákona.
Městský soud odmítl argumentaci p. Horníka s tím, že dle názoru soud nejsou splněny všechny znaky veřejné instituce, jež jsou vymezeny v § 2 odstavci 1 zákona. Není veřejnou institucí; aby tomu tak bylo, musel by plnit výlučně veřejné účely stanovené zákonem. Veřejný účel tu není stanoven zákonem, daný státní podnik provozuje podnikatelskou činnost jako právnická osoba a jeho činnost je čistě soukromoprávního charakteru. Tedy dle názoru soudu nemůže být povinným subjektem dle zákona a žalobu zamítl.
P. Horník napadl rozsudek o zamítnutí žaloby kasační stížností u Nejvyššího správního soudu, kde požadoval jeho zrušení a navrácení věci k rozhodnutí zpět Městskému soudu. Nejvyšší správní soud dospěl v napadeném rozhodnutí k témuž závěru jako Městský soud v Praze, že s.p. Letiště Praha není veřejnou institucí. Svůj názor opřel o argumentaci analogie vzniku a zániku s.p. Letiště Praha, jakož to podniku vzniklého na základě zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, s obchodní společností, která je subjektem soukromého práva a tedy analogicky došel k závěru, že i s.p. Letiště Praha je subjektem soukromého práva a nikoliv práva veřejného. Přesto Nejvyšší správní soud zrušil rozhodnutí městského soudu z důvodu zmatečnosti a to z toho důvodu, že s.p. Letiště Praha není ani podle názoru Nejvyššího správního soudu ani podle názoru Městského soudu veřejnou institucí a tedy rozhodnutí o odepření poskytnutí informace s.p. Letiště Praha nebylo správním aktem a nemohlo být Městským soudem přezkoumáváno, tedy Městský soud po tomto zjištění měl žalobu odmítnout. Nejvyšší soud tedy zrušil rozsudek Městského soudu v Praze a zároveň odmítl žalobu p. Horníka.
P. Horník podal k Ústavnímu soudu ČR ústavní stížnost, ve které napadl obě rozhodnutí obecných soudů z důvodu, že jimi bylo porušeno jeho ústavně zaručené právo na spravedlivý proces dle čl. 36 odst.
Ústavní soud stížnost p. Horníka po formální stránce přijal a z věcného hlediska se zabýval především zkoumáním toho, zda je s.p. Letiště Praha veřejnou institucí ve smyslu zákona 106/1999 Sb. a jakým způsobem je z hlediska ústavně zakotveného práva na informace nutné pojímat výklad článku 17 Listiny při hodnocení pohledu na veřejnou instituci, tak jak ji předpokládá zákon.
Ústavní soud ve svém nálezu odmítl úzký výklad vymezení pojmu veřejné instituce pouze podle kritéria způsobu jejího vzniku či zániku, jak jej nahlížel Nejvyšší správní soud a také odmítl názor Městského soudu v Praze, který své rozhodnutí odůvodnil charakterem s.p. Letiště Praha jako podniku, který vykonává podnikatelskou činnost jako právnická osoba, což je podle názoru Městského soudu v Praze charakteristickým znakem soukromoprávních vztahů.
V posuzované věci dospěl Ústavní soud k závěru, že se interpretace ustanovení § 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím, obsažená v napadených rozhodnutích obecných soudů, ocitá v nesouladu s obsahem obvyklých výkladových metod, jakož i se standardní právní dogmatikou, a v neposlední řadě v rozporu s předchozí judikaturou Ústavního soudu. Tím došlo k porušení základního práva stěžovatele na řádný proces dle čl. 36 odst. 1 Listiny a porušení základního práva na informace dle čl. 17 Listiny.
Ústavní soud stížnosti žadatele vyhověl a zrušil jak rozsudek Nejvyššího správního soudu tak rozsudek Městského soudu v Praze. Ústavní soud zcela odmítl argumentaci Nejvyššího správního soudu a jednoznačně dovodil, že Letiště Praha, s.p. je veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky a povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
b) hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci),
c) subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci),
d) existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci) a
e) veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce).
„Podle přesvědčení Ústavního soudu z výše uvedené argumentace vyplývá, že státní podnik Letiště Praha byl zřízen státem, jeho orgány jsou vytvářeny státem, stát zákonem zakotvenými prostředky vykonává dohled nad jeho činností, a plní veřejný účel; pokud jde o způsob jeho založení (zániku), ten kombinuje na jedné straně soukromoprávní postup dle obchodního zákoníku (zakladatelská listina, forma a okamžik vzniku), leč obsahuje na druhé straně schvalovací proces v rámci působení orgánu výkonné moci a celkově velkou míru ingerence státu v procesu vzniku a zániku daného státního podniku. Nelze potom než uzavřít, že výrazně převažují znaky svědčí o veřejné povaze státního podniku Letiště Praha, a proto je namístě přijmout závěr, že se jedná o instituci veřejnou.“
Vlastní komentář
Domnívám se, že rozhodnutí Ústavního soudu ve věci Horník versus s.p. Letiště Praha je jedním z významných rozhodnutí, která výrazně posilují skutečný obsah práva na informace založeného v naší Listině základních práv a svobod. Dopad tohoto rozhodnutí spatřuji především ve výrazném rozšíření povinnosti poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím na další okruh subjektů, kterými by dle mého názoru (jak dovozuji z nálezu Ústavního soudu), měly být také podniky vlastněné státem, kraji a obcemi.
Na problém neprůhlednosti městských akciových společností (kterých jsou města či obce většinovými nebo 100% vlastníky), které doposud odmítají žádosti o poskytnutí informací s tím, že nejsou povinnými subjekty dle zákona o svobodném přístupu k informacím, opakovaně upozorňuje česká pobočka mezinárodní organizace Transparency International. Typickými společnostmi, kde je většinovým nebo jediným vlastníkem obec jsou dopravní podniky, technické služby, ale také například společnosti zajišťující obecní vytápění. Tedy společnosti, které hospodaří ze značnými veřejnými prostředky a tedy by z principu měli mít občané možnost jejich kontroly, mimo jiné i prostřednictvím práva na informace.
Použitá literatura:
1) nález ústavního soudu s.p. I. ÚS 260/06
2) související právní předpisy (zejména citované)
3 komentáře:
Vážený příjemci,
V souvislosti s vašimi nenárokovanými kompenzačními prostředky ve výši (800 000,00 USD) vás kontaktujeme, které byly uloženy v naší kanceláři organizací Ecowas, a pověřily nás, abychom vám peníze poslali prostřednictvím systému platebního převodu Money-Gram ONLINE pro váš snadný nárok. vašich peněz.
Chtěli bychom vás informovat, že vaše celkové finanční prostředky ve výši 800 000,00 USD byly naplánovány na platbu prostřednictvím online převodového systému Money-Gram. Budete dostávat 5 000,00 USD každý den, dokud neukončíte přijímání všech svých celkových finančních prostředků ve výši 800 000,00 USD.
Chcete-li se však vyhnout chybám při platbě, doporučujeme vám poslat potřebné informace podle pokynů níže, abychom vám mohli dnes převést vaši první platbu.
Celé jméno příjemce: _______________?
Město: ________________?
Země: ____________?
Telefonní číslo: _____________?
Buďte informováni, že jsme uzavřeli veškerá nezbytná ujednání týkající se vaší platby a vaše první platba ve výši 5 000 $ je připravena k odeslání, jakmile nás budete kontaktovat pomocí níže uvedených informací. Kontaktní osoba: pan Edward CoockeKontaktní e-mail: (Moneygram.tgg@gmail .com)
Proto byste měli co nejdříve poslat požadované informace panu Edwardu Coockemu, abyste se vyhnuli zbytečným zpožděním. Děkuji vám. Edward CoockeCoordinatorMONEY-GRAM (BIA TOGO) Převod prostředků Adresa: Assiganto, Av. Sylvanius Olympio, BP 346 Lomé - Togo
Vážený příjemci,
V souvislosti s vašimi nenárokovanými kompenzačními prostředky ve výši (800 000,00 USD) vás kontaktujeme, které byly uloženy v naší kanceláři organizací Ecowas, a pověřily nás, abychom vám peníze poslali prostřednictvím systému platebního převodu Money-Gram ONLINE pro váš snadný nárok. vašich peněz.
Chtěli bychom vás informovat, že vaše celkové finanční prostředky ve výši 800 000,00 USD byly naplánovány na platbu prostřednictvím online převodového systému Money-Gram. Budete dostávat 5 000,00 USD každý den, dokud neukončíte přijímání všech svých celkových finančních prostředků ve výši 800 000,00 USD.
Chcete-li se však vyhnout chybám při platbě, doporučujeme vám poslat potřebné informace podle pokynů níže, abychom vám mohli dnes převést vaši první platbu.
Celé jméno příjemce: _______________?
Město: ________________?
Země: ____________?
Telefonní číslo: _____________?
Buďte informováni, že jsme uzavřeli veškerá nezbytná ujednání týkající se vaší platby a vaše první platba ve výši 5 000 $ je připravena k odeslání, jakmile nás budete kontaktovat pomocí níže uvedených informací. Kontaktní osoba: pan Edward CoockeKontaktní e-mail: (Moneygram.tgg@gmail .com)
Proto byste měli co nejdříve poslat požadované informace panu Edwardu Coockemu, abyste se vyhnuli zbytečným zpožděním. Děkuji vám. Edward CoockeCoordinatorMONEY-GRAM (BIA TOGO) Převod prostředků Adresa: Assiganto, Av. Sylvanius Olympio, BP 346 Lomé - Togo
Hallo allerseits, ich habe Kommentare von Personen gesehen, die bereits einen Kredit von (Nelson Wealth Loan Company) erhalten haben, und dann habe ich mich entschlossen, nach ihren Empfehlungen zu fragen, die ich auf meinem persönlichen Bankkonto für insgesamt 20.000 € bestätigt habe. Ich habe vor Stunden angefragt. Dies sind wirklich großartige Neuigkeiten und raten jedem, der ein echtes Darlehen benötigt, um sich per E-Mail zu bewerben (nelsonwealthfinacialloanservic@gmail.com). Ich bin froh, dass ich den Kredit bekommen kann, den ich beantragt habe. Bitte teile deine Hilfe mit Freunden.
Okomentovat